17 במאי 2011

אולי כדאי לשאול מה מפריע לנו להיות מידענים?

מידענות ומיומנות החיפוש ברשת, הקניית מיומנויות מידע,  מיומנויות דיגיטליות .......

הבלוג של עמי סלנט http://amisalant.com/?p=829
מתוך אתר מס"ע http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=826
מתוך פורטל המדע והטכנולוגיה http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=826

כולם מתמקדים בתהליך הלמידה של מיומנות המידע, והשיטות להקניית המיומנות.

אבל...מה גורם ללומד להפסיק את חיפוש המידע באמצע הדרך?
אבל...מה גורם ללומד לחפש פתרון טכנולוגי ולהחליט שזהו!! כי הוא לא מוצא?

רק כיוון שהוא לא מספיק מיומן?
האם זו התפיסה שלו? אולי זו עבודה קשה מדי? 
אולי שווה לשאול אחרים שכבר יודעים?
האם הכישורים המולדים שלו, לא עונים על הדרישות למסוגלות זו?
המוטיבציה?
האסרטיביות?

במהלך עבודתי ולימודי, אני נחשפת לאוכלוסיות שונות של אנשים מחתכים שונים.
אנשי אקדמיה, סטודנטים, עובדי מנהל, מורים ועוד.

הייתי מחלקת אותם ל-3 סוגים של "מחפשי מידע"
1, אלו שבכוונתם לחפש מידע. לאחר חיפוש שטחי וקצר לא מוצאים דבר המתאים למטרותיהם או שמעדיפים שלא להתמודד עם  המשך תהליך החיפוש. וכאן מסתיים התהליך עוד בכלל לפני שהתחיל.
2. אלו ששואבים מידע, מתמודדים, נלחמים, מחליפים שפה, משנים את הנוסח, עוברים מאתר לאתר, מבקשים אולי איזה טיפ או רמז קטן מחבר, ממשיכים הלאה בחקירה ומגיעים לתוצאות נפלאות.
3.אלו שמתחילים בחיפוש, אבל....פתאום איזה בוםםםםםםם!!!
נתק, ייאוש, אבדן, קושי !!!!! בוודאי שזה קושי..אפילו קושי רב.
גם אני מתקשה. למה אני לא מוותרת ואחרים כן?

אלו האחרונים, מסקרנים אותי.
הרי ברור שהם לא מספיק מיומנים בכדי למצוא את המידע המתאים.
אבל מהיכן זה נובע? מה בולם אותם? מה מפריע באמצע?


רק כיוון שהם לא מספיק מיומנים?
האם זו התפיסה שלהם? אולי זו עבודה קשה מדי? 
אולי שווה לשאול אחרים שכבר יודעים?
האם הכישורים המולדים שלהם, לא עונים על הדרישות למסוגלות זו?
המוטיבציה?
האסרטיביות?

אני בטוחה שיש מאפיינים לכל תופעה או התרחשות.
אני מעריכה שיש מניעים שונים הגורמים להפסיק את חיפוש המידע ברשת  והם שונים מאדם לאדם, אך גם חושבת שניתן למצוא אותם ועל ידי כך גם לאפיין את ההתנהגות. את חוסר היכולת להמשיך ולהסתער על חיפוש המידע ברשת.

אולי זה "טריגר" למחקר ?







2 תגובות:

  1. גלית,
    השאלה שהעלית מאד מסקרנת: האם יש פרופיל פסיכולוגי למחפש מתייאש?? אני חושבת שחלוקת הטיפוסים השונים שהגדרת, קיימת לא רק בשלבי חיפוש המידע אלא גם בשלבי העבודה והשימוש בטכנולוגיה עצמה. מה דעתך?

    השבמחק
  2. הי גילה,
    הגדרת נכון את ה"תופעה" פרופיל פסיכולוגי למחפש המתייאש אבל למרות שלא רק פסיכולוגיה כאן כנראה משתתפת ואת זה מן הראוי יהיה לבדוק (-:
    כמו שאמרת ההשלכות זהות גם לתהליכים למידה בתחום הטכנולוגיה ...נראה שזה אותו אב טיפוס כמו שכתבתי בפוסט: "מה גורם ללומד לחפש פתרון טכנולוגי ולהחליט שזהו!! כי הוא לא מוצא?"

    השבמחק

מודה על קריאת הבלוג וההתייחסות.
גלית