8 במאי 2011

כנס ניהול למידה באמצעות חדשנות טכנולוגית

בשבוע שעבר הייתי בכנס של Reality שעסק בניהול למידה באמצעות חדשנות טכנולוגית.
המאה 21, הלומד, סביבת הלמידה, רפלקציות.........הרגשתי כמו בבית.
הכנס עסק בלמידה בארגונים גדולים כמו בזק ולאומי קארד, שם החדשנות בעיצומה.
קיימת חשיבה רצינית על ארגון הלמידה ותוצאותיה וחלק נכבד תופסת החדשנות הטכנולוגית.
למידה לשם הכשרת עובדים, עובדי מנהלה, עובדים טכניים, מנהלים בכירים ועוד ...ללא תלות זמן ומקום.
המטרות אמנם בסופו של דבר כלכליות: איך להכשיר יותר אנשים בפחות זמן, איך לתת שרות טוב יותר בזמן קצר יותר. time is money. אך משאבים רבים מוקצים להפוך את הלמידה לאישית, א-סינכרונית וממוקדת מטרות.
דוגמה מצויינת ניתנה על ידי מנהל מחלקת פיתוח למידה באחד הארגונים שנתן הרצאה מרתקת על תהליכי הלמידה בארגון, הכלים ושילוב פייסבוק בתהליך הלמידה.
הוא סיפר על עובדים שהיו צריכים לעבור קורס לעליה בשלב אך תאריך הקורס הפרונטלי הקרוב היה עתידי והיה צורך בקבלת השלב מבעוד מועד לצורך קבלת תפקיד חדש. הם השלימו את הקורס המקוון שפותח בארגון למטרה זו ועברו את המבחן בהצלחה ללא צורך בהמתנה לקורס פרונטלי ותהליך זה גם אפשר למנהלים המדריכים, להתפנות ממלאכת ההדרכה ולהיות פנויים לעבודתם השוטפת.
נחסכו שעות המדריכים, שבחלקם הם גם מנהלים, הקורס היה ייעודי והותאם בדיוק לצרכים ללא תלות בזמן ומקום.


מה בין זה ובין חינוך? 
אותה גברת בשינוי אדרת, אישי, לא תלוי זמן ומקום, כל תלמיד בקצב שלו. ואל המטרה בסוף כולם מגיעים.

ומה עשה שם פייסבוק?
מערכות למידה שלמות נבנו על בסיס הרעיון של פייסבוק, אז :
1. כניראה שהבסיס הרעיוני הוכח כמנצח.
2. ההכרות והשליטה במיומנויות פייסבוק  בקרב העובדים, הובילו את המעצבים והמפתחים למסקנה שהשימוש יהיה אפקטיבי יותר אילו ממשק המערכת יהיה מוכר וידוע מראש .....ואיזה ממשק אם לא פייסבוק?

גם PowerPoint היה שם.
תתפלאו או לא, חוץ ממצגות שהן חלק אינטגרלי מתהליך הלמידה, היו המון משחקים לימודיים, אינטראקטיבים שנבנו ב-PPT.


אז מה לקחתי משם?
שכולם באותו כיוון (זה לא חדש לי)
שאם כולם בחדשנות הטכנולוגית, כנראה זה הכיוון הנכון (גם זה לא חדש)
שאפשר להגיע ללמידה אפקטיבית ומשמעותית גם בעזרת טכנולוגיות מצויות בתנאי שהפיתוח מתאים ליעדים ומשרת את המטרות.

3 תגובות:

  1. גלית יקרה,
    על כך שהתקשוב מקנה כלים ישומיים ומקדם את הלמידה, כבר אין ספק!
    ובכל זאת, אני מתרגשת בכל פעם מחדש שהכלים מיושמים הלכה למעשה באופן מוצלח כמו בקורס המקוון אותו תיארת.
    כפי שציינת, ניתן להגיע לתוצאות טובות ואיכותיות גם בעזרת הטכנולוגיות המצויות ובלבד שהן תורמות ותואמות את מטרות הלמידה.
    אי לכך, אשמח לשמוע יותר פרטים על הישום והשימוש בפייסבוק כמערכת למידה לשם שימוש ויישום בעתיד.
    אה...
    וכן, כמעט כולנו כבר שם ואם לא שם אז בדרך!

    השבמחק
  2. לגילה היקרה

    התחברתי מאוד למשפט שכתבת בפוסט "שאפשר להגיע ללמידה אפקטיבית ומשמעותית גם בעזרת טכנולוגיות מצויות בתנאי שהפיתוח מתאים ליעדים ומשרת את המטרות." שלא תביני שאני נגד חידושים, להפך אחרת לא הייתי כאן בלימודים, אך הבעיה הכנסת שינויים לתוך צוות בית הספר דבר נוסף הם התשתיות בבית הספר, במהלך הכנת המשימות גליתי את תוכנת פיקסה. התלהבתי מהתוכנה ואפשרות ללמד ילדים , אך שכדי להתקין את התוכנה יש להזמין טכנאי וכאשר הגענו למחשב התברר שאין אפשרות לבצע את כל האפשריות שבתוכנה כמו הכנת קולא'ז.

    אביבה ביידה

    השבמחק
  3. אביבה
    נכון, הצדק אתך, לא תמיד התכנה מתאימה לחומרה הקיימת אך לדעתי פה אנחנו מתבקשים להיות מידענים ויצירתיים.
    הרשת מלאה בתחליפים חינמיים. ניתן תמיד לחפש וכמעט תמיד למצוא יישום חליפי המשרת את אותן המטרות ומותאם לחומרה הקיימת.
    גלית

    השבמחק

מודה על קריאת הבלוג וההתייחסות.
גלית