את התואר הראשון שלי בחינוך סיימתי במסלול מחלות לב-ריאה (כן, תואר בחינוך) ושם למדתי כי ההסבר למושג כושר גופני הוא לא פשוטו כמשמעו = לרוץ יותר מהר או להרים משקולות יותר כבדות.
אלא כושר גופני הוא היכולת של אדם לבצע פעולות גופניות יום יומיות ולתפקד בשגרה, בצורה היעילה ביותר.
לדוגמא: טיפוס במדרגות,הרמת סלים, ריצה לתחנת האוטובוס בכדי לא לפספס אותו, כל אלו היו קלות אילו היינו בעלי כושר גופני גבוהה.
לא רק אוסף של מיומנויות דיגיטליות שימושיות יותר או פחות, אלא יכולת של אדם לתפקד בסביבה הדיגיטלית בצורה היעילה ביותר ולהפיק ממנה את המירב לכל צורך או מטרה.
פרופ' יורם עשת אלקלאי כותב בפורטל המדע והטכנולוגיה כי "זו מסגרת אינטגרטיבית חדשה המתארת את מלא היקף מיומנויות החשיבה שמפעיל הפרט בעבודתו בסביבות עבודה דיגיטליות." ועוד הוא מוסיף בהד החינוך:"כי זהו ערוב של כישורי חשיבה ....חשיבה מסתעפת.....מצבים ובעיות איתם אנו מתעמתים בחיי היום יום..."
אני מסכימה איתו ועם רבים אחרים כי זה אוסף מורכב מאוד של מיומנויות שונות בתחומים שונים וכניראה שאף אדם לא יוכל לשלוט בכל המיומנויות הנכללות בחשיבה הדיגיטלית אפילו אם הוא אינשטיין דיגיטלי.
לפי ראות עיני תחילתו של מסע לפיתוח חשיבה דיגיטלית הוא פיתוח מודעות לכך שקיימת חשיבה דיגיטלית והיא זו שיכולה לתת לנו את הכלים להתמצא בסביבה הדיגיטלית. הבנה שאלו כלים שאנו רוכשים אך הם ישרתו אותנו בחיי היום יום.
המודעות תבנה על ידי שימוש בכלים דיגיטלים לא רק למטרות נקודתיות אלא תוך כדי הבנה של מה שעומד מאחור, הקשרים, אינטואיציה, המשכיות....לא רק מיומנות ותרומתה אלא מה מרכיב מיומנות זו, מה המשמעות וכיצד נוכל לשתמש במיומנויות משנה ופיסות מידע שנפתח משימוש במיומנות זו למטרות שונות ואחרות במרחב הדיגיטלי.
המודעות תתפתח תוך כדי התנסות וחקירה, הבנה של התאוריות שמאחור....אם אנחנו לומדים כיצד להוריד סרטון מיוטיוב, כדאי שנחקור מה הוא פורמט של סרט ומה משמעותו, כך נלמד גם על משקל וגודל של סרטים ומתוך זה נסיק כמה סרטים ניתן לצרוב על cd ....וזה לא נגמר, תמיד אפשר להמשיך הלאה.
אני חושבת שברגע שנגיע למודעות שהתהליך הזה קיים והוא נבנה ונרכש על ידי התנסות וחקירה, נהייה מודעים לכך שקיימת חשיבה דיגיטלית, אחר כך גם נוכל לפתח אותה לבנות ולהתאים אותה להצרכים וליעדים שלנו.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
מודה על קריאת הבלוג וההתייחסות.
גלית